Aflevering #1: Nadira Azermai, CEO van Scriptbook, over the power of repetition

In de eerste aflevering van Wat Zij Wil gaat Hanan Challouki in gesprek met Nadira Azermai, CEO van Scriptbook. Wat begon met een thesisonderzoek over voorspellende modellen in de filmindustrie, groeide al snel uit tot een idee voor een business. Nadira en haar core team van developers slaagden erin om een software te ontwikkelen die het succes van films kan voorspellen nog voor ze in de cinemazalen verschijnen.

"Het begin is super, daarna komt de ontnuchtering."

Wanneer Nadira terugkijkt naar het prille begin heeft ze het vooral over die naïviteit en energie die je voelt als je pas begint te ondernemen. Zonder die naïviteit, was ze nooit aan dit avontuur begonnen. Nadira maakt al snel de vergelijking met de wittebroodsweken. Jaren later maakt die naïviteit plaats voor de ontnuchtering en dan besef je dat het uitbouwen van een onderneming veel meer is dan het hebben van een goed idee, dat het echt een verhaal van doorzettingsvermogen is.

Sony Pictures

Toen Nadira nog geen jaar bezig was en de software in zijn kinderschoenen stond, trok ze al naar Sony Pictures in Los Angeles voor een demo. Ondanks dat ze moest pitchen voor maar liefst twaalf executives, had ze heel veel vertrouwen in zichzelf en stond ze sterk in haar schoenen. Op dat moment realiseerde ze zich dat een persoon die heel erg naïef is én die een ongelooflijk groot vertrouwen heeft in zichzelf, zeker niet onderschat mag worden.

De grote plas

Wanneer je aan de grootste filmstudio’s denkt, denk je meteen aan de Verenigde Staten. Toch besloot Nadira om zich niet in Los Angeles te settelen. Voor vele tech start-ups is het de volgende stap om de grote plas over te steken, maar Nadira maakte vanaf dag één al de bewuste keuze om business steeds op de tweede plaats te zetten. Of je een buitenlandervaring op wil doen, is en blijft een zeer persoonlijke keuze. In principe kan het heel veel voordelen met zich meebrengen, maar weet dat het gras niet altijd groener is aan de overkant.

Power of repetition

Verder geeft Nadira toe dat het product verkopen en het hele sales traject één van de grootste uitdagingen voor haar waren. Volhouden is volgens haar heel belangrijk als je die ene grote deal wil binnenhalen. Weet dat voorbereiding het halve werk is. Laat zien dat jij je product én de industrie kent en zorg ervoor dat je elke vraag kan beantwoorden. Daarnaast is het meermaals oefenen van je pitch essentieel, denk aan die power of repetition.

Tot slot geeft Nadira nog mee dat het leven van een ondernemer bestaat uit continu vallen of hervallen in een volgende challenge. Je moet voorbereid zijn op een parcours dat heel uitdagend is en dat enorm veel van je vereist. Er zijn zeker ook mooie kanten aan het ondernemerschap (denk alleen al aan de voldoening die je eruit kan halen), maar je moet er wel wat voor over hebben.

Tips uit deze episode
  • Tip 1: Vaak wordt het ondernemerschap verkocht als een huwelijksreis of een sprookje. Je krijgt natuurlijk veel vrijheid en een grote verantwoordelijkheid, maar weet dat het ook heel stressvol kan zijn en dat het géén 9-to-5 is.
  • Tip 2: Het uitbouwen van een onderneming is veel meer dan het hebben van een goed idee. Alle stappen die nodig zijn om van een goed idee naar een draaiende business te gaan, vereisen veel meer skills en een gezonde dosis doorzettingsvermogen. 
  • Tip 3: Als je twijfelt over die buitenland-ervaring, stel jezelf dan de volgende vragen: ‘Wat ga ik bereiken door daar te zitten?’ en ‘Wat bereik ik meer door daar te zitten in vergelijking met hier in België te blijven?’. Wanneer het verschil tussen de twee groot genoeg is, moet je de sprong zeker wagen. Is het verschil tussen de twee situaties miniem? Probeer dan zo veel mogelijk te verwezenlijken vanuit België.
  • Tip 4: Ga op zoek naar een investeerder die jou als persoon ziet en in jou gelooft, en die niet alleen aandacht heeft voor het product. Vind die investeerder die jouw kwaliteiten ziet en even hard in het product gelooft als jij.
 
Luister hier naar de aflevering met Nadira Azermai…

…en kom ook te weten hoe Nadira omging met de intense zoektocht naar kapitaal en hoe ze er uiteindelijk in slaagde om in 2016 maar liefst één miljoen euro op te halen. Verder vertelt ze over haar hoogtepunten als ondernemer en geeft ze een oprecht antwoord op de vraag of ze zichzelf als succesvol beschouwt. Enjoy!

Meer afleveringen beluisteren? Ontdek hier het overzicht.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.