Aflevering #8: Gita Van den Boer, CEO van Chalo, over de sprong naar het ondernemerschap

Vijf jaar geleden stapte Gita Van den Boer uit een gouden kooi. Ze gaf haar job als leidinggevende in een beursgenoteerd bedrijf op en ging volledig voor haar eigen onderneming. Geïnspireerd door haar Indische roots bracht ze nieuwe organische producten op de markt onder de naam Chalo. In de achtste aflevering van Wat Zij Wil deelt Gita haar verhaal met ons.

“Ik had een goede job en een mooi loon. Je stapt niet zomaar uit die gouden kooi."

Reis naar haar roots 

Het idee om een reis naar India te maken, speelde al enkele jaren in Gita’s hoofd. Op haar dertigste boekte ze uiteindelijk dat vliegticket. Aangezien ze op dat moment leidinggevende was en niet veel tijd had om rond te reizen, besloot ze om er als vrijwilliger te werken. Zo ging ze helpen in het weeshuis waar ze zelf als kind had gewoond. Elke ochtend werd er bij het ontbijt chai gedronken. Gita leerde niet alleen het product kennen, maar ook de cultuur die errond hangt. “Chai is zoals een espresso in Italië, mensen drinken dat on the go op straat en slaan dan een heel kort babbeltje”, vertelt ze.

Verhaal van hoop

Op het ogenblik dat Gita in India was, kampte het land met een imagoprobleem. Ze vond het heel jammer dat de negatieve berichten over India de sierlijkheid, de kleur en de trots van de bevolking overheerste. Gita voelde zich geroepen om een verhaal van hoop te brengen. Hoewel ze in België alles voor elkaar had met een job in een beursgenoteerd bedrijf, bleef dat idee hangen in haar hoofd. Uiteindelijk kon de slogan van Bizidee Gita overtuigen om haar businessplan uit te werken. “Beter proberen dan spijt te hebben dat je het niet geprobeerd hebt”, met die gedachte maakte Gita in 2015 de sprong naar het ondernemerschap.

Authenticiteit 

Chalo zou een merk worden met een authentiek verhaal, daardoor was chai het eerste product dat over de toonbank ging. Gita probeerde alle soorten chai uit die online verkrijgbaar waren en zocht kruiden uit in India om dicht bij de bron te blijven. Wat voor Gita belangrijk is? Dat mensen die nog nooit in India zijn geweest chai op een gemakkelijke manier kunnen ontdekken. De beslissing om voor een instant chai te kiezen was dus snel gemaakt. De missie van Chalo is dan ook niet om de ‘lekkerste’ chai te verkopen, maar om producten uit India heel toegankelijk te maken.

Het bredere perspectief 

Door in te spelen op de vraag van de klant en elke euro die binnenkwam opnieuw te investeren, groeide Chalo uit tot het bedrijf achter een hele reeks funky feel good food. Hoewel je moet inspelen op wat je consumenten willen, blijf het volgens Gita belangrijk om naar het bredere perspectief te kijken en niet te diep in te gaan op een niche. “We wilden beginnen met iets wat iedereen kan consumeren.” De volgende stappen van Chalo? De grotere ketens overtuigen én nog veel meer dan dat. “Wij hebben heel veel dromen dus ons verhaal is absoluut nog niet klaar”, klinkt het.

Tips uit deze episode
  • Tip 1: Zorg ervoor dat je verhaal klopt. Voor Gita Van den Boer is het die authenticiteit die maakt dat het plaatje klopt. Ze deed niet alleen een uitgebreid onderzoek naar wat er al beschikbaar was en hoe ze het beter kon doen, maar ook naar hoe haar verhaal authentiek kon blijven.
  • Tip 2: Gita geeft aan dat je geen ondernemer moet zijn om je eigen ding te doen. Voor haar was het niet vanzelfsprekend om te ondernemen. Zo ging Gita er als werknemer ook al volledig voor en dat is volgens haar perfect mogelijk. Als je het gevoel hebt dat dit in jouw huidige job niet kan, wees dan niet bang om die conversatie aan te gaan. Zie erop toe dat je altijd kan blijven groeien en bijleren.
  • Tip 3: Goed begonnen is half gewonnen. Bereid je goed voor als je met je onderneming wil starten. Vertel je idee aan de personen die het dichtst bij jou staan, zij stellen je vaak de meest vervelende vragen én dus ook de vragen waar je een antwoord op moet hebben. Weet dat het een proces is dat niet al te gemakkelijk zal zijn en leer omgaan met kritiek. Op die manier kan jij gewoon voortbouwen aan jouw droom.
  • Tip 4: Als je aan het ondernemen bent, zorg er dan voor dat je een bepaalde flexibiliteit inbouwt zodat je altijd kan bewegen en met veranderingen om kan gaan. Denk in ‘What if?’ termen. Counter ook je zwakke punten door jezelf te omringen met personen die hier snel in kunnen handelen en eerlijk tegenover jou durven zijn.
Luister hier naar de aflevering met Gita Van den Boer…

…en ontdek waarom je altijd een back-up plan moet hebben, zelfs wanneer je alles voor elkaar hebt. Ook vertelt Gita hoe het was om haar tweelingzwangerschap te combineren met het lanceren van Chalo. 

Meer afleveringen beluisteren? Ontdek hier het overzicht.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.