Aflevering #7: Charlotte Matthys, founder van NONA drinks, over het ontdekken van een nieuwe markt

In de zevende aflevering van Wat Zij Wil hoor je het verhaal van Charlotte Matthys. Van kleins af aan was Charlotte al gefascineerd door kruiden, de natuur en productieprocessen. Ze wilde graag weten hoe dranken zoals Cola Zero werden gemaakt en ging naar antwoorden zoeken in de richting Bio-ingenieurswetenschappen. Dankzij de kennis uit haar opleiding en de hulp van oud-professoren, bracht Charlotte niet veel later haar eigen drankje op de markt. Charlotte was teleurgesteld in het beperkte aanbod aan kwalitatieve alcoholvrije drankjes en wilde daar met NONA drinks verandering in brengen.

“Personen die geen alcohol drinken, moeten niet onderdoen.”

Alcoholvrij

Toen Charlotte voor haar studie een eigen product mocht bedenken, borrelde haar ondernemingszin op. Voordat ze een eigen onderneming zou uitbouwen, wilde Charlotte ervaring opdoen door even in een bedrijf te gaan werken. Na een lange werkdag snakte ze ernaar om een drankje te gaan drinken in het gezelschap van vrienden. Omdat ze fris en monter wilde zijn voor haar volgende werkdag, liet ze alcohol links liggen. Tot haar teleurstelling was het aanbod aan lekkere én kwalitatieve alcoholvrije drankjes steeds heel beperkt. Charlotte had het gevoel dat mensen die er bewust voor kozen om geen alcohol te drinken, vaak moesten onderdoen.

Marktstudie

Charlotte had een groot vermoeden dat zij niet de enige was die er zo over dacht en startte een marktstudie. Na haar werkuren schuimde Charlotte verschillende restaurants af en peilde ze naar de mening van chefs, sommeliers en klanten. Tijdens deze bevragingen ontdekte ze dat er wel degelijk een markt was voor een nieuw merk van alcoholvrije producten. De vrije tijd die ze naast haar job had, investeerde ze volop in de ontwikkeling van haar eigen drank. Voor Charlotte was het heel vermoeiend om dit te combineren met haar job en ze wist dan ook dat ze snel een beslissing moest nemen.

Ongeloof

“Je moet eerst voldoende kennis hebben en weten dat het zal slagen vooraleer je de sprong waagt”, vertelt Charlotte. Welke kruiden ga ik gebruiken? Met welke partners ga ik samenwerken? Hoe werkt destillatie? Dankzij haar studie kon ze verschillende wetenschappelijke websites raadplegen om haar kennis bij te schaven. Bovendien kon ze rekenen op de hulp van professoren van de Universiteit Gent, zij vonden het geweldig om een oud-studente te helpen. Charlottes appartement veranderde stilaan in een lab en de vrienden die op bezoek kwamen, lachten met de vele potjes en schaaltjes die ze daar zagen staan. Charlotte herinnert zich dat er in de beginperiode heel veel mensen waren die niet in haar idee geloofden. Toch was dat ongeloof geen reden voor Charlotte om ermee te stoppen.

Smaaktest

Charlotte liet haar eerste smaken volop testen door chefs. De beslissing om haar product op de markt te brengen legde ze volledig in hun handen. “Het moest voor mij echt goedgekeurd worden door mensen die veel kennis hebben van smaak”, benadrukt Charlotte. Haar drank doorstond de smaaktest en dankzij mond-tot-mondreclame won NONA June heel snel aan naamsbekendheid. Ze verkocht haar eerste fles aan tweesterrenzaak Boury en ook met sterrenrestaurant The Jane kon ze een samenwerking aangaan. De interesse vanuit het buitenland liet niet lang op zich wachten. Charlotte bouwde een succesvol merk uit, wist sterrenzaken te overtuigen en heeft nu ook klanten in het buitenland. “Het is belangrijk om voor jezelf uit te maken waarom je het doet, laat je idee vooral niet varen omwille van wat anderen erover te zeggen hebben”, beklemtoont Charlotte.

Tips uit deze episode
  • Tip 1: Eerst en vooral mag je niet bang zijn om hulp of feedback te vragen. Hoewel Charlotte zichzelf als een eigenwijs iemand beschrijft, vraagt ze regelmatig tips aan personen uit haar omgeving. Wil je snel bijleren? Vraag hulp aan anderen. Het is onmogelijk om alles te weten. Als je toch alles zelf wil uitpluizen, denk er dan aan dat het langer kan duren vooraleer je bepaalde stappen kan zetten.
  • Tip 2: Charlotte voerde een marktonderzoekje uit voor ze effectief van start ging. Door in gesprek te gaan met chefs en sommeliers ontdekte ze dat ze niet de enige was die zocht naar alcoholvrije alternatieven. Wil je weten of er een markt bestaat voor jouw product? Start dan je eigen marktonderzoek.
  • Tip 3: Twijfel je of je gemaakt bent voor het ondernemerschap? Loop gedurende het weekend eens mee met een ondernemer of onderneemster. Op die manier kom je te weten wat er allemaal bij komt kijken vooraleer je van start gaat. Onthoud dat gepassioneerd blijven als ondernemer, de sleutel is tot een gezonde en duurzame onderneming. 
Luister hier naar de aflevering met Charlotte Matthys…

…waarin Charlotte toelicht waarom ze ervoor koos om alleen te ondernemen. Verder legt ze uit hoe dat proces van internationalisering bij NONA Drinks verliep en hoe zij haar mannetje staat in de drankensector.

Meer afleveringen beluisteren? Ontdek hier het overzicht.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.