Aflevering #5: Lies Mertens, modeontwerpster, over jezelf omringen met de juiste mensen

In de vijfde aflevering van Wat Zij Wil gaat Hanan in gesprek met modeontwerpster Lies Mertens. Na haar studie Grafisch Ontwerp, had Lies het gevoel dat ze iets miste. Ze startte aan de Antwerp Management School en schreef zich daarnaast puur voor het plezier in voor de avondopleiding Lederbewerking. Onverwachts groeide haar hobby in een razendsnel tempo uit tot een duurzaam handtassenlabel. Zo kan je haar tassen anno 2020 vinden in haar vaste winkel in de Steenhouwersvest te Antwerpen.

“Duurzaamheid is voor mij een evidentie.”

De bal ging aan het rollen van zodra Lies haar eigen handtassen begon te maken. Tijdens de bezoekjes aan haar favoriete koffiebar in Antwerpen, kreeg ze regelmatig de vraag vanwaar haar handtassen kwamen. Op aanraden van een vriendin besloot ze om iets met dit talent te doen. Lies registreerde zich voor het Bryo traject van Voka en vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling terecht. Haar launch-event, dat in juni 2017 plaatsvond, verscheen in verschillende magazines. Daarbovenop werd ze datzelfde jaar door Voka genomineerd als meest beloftevolle ondernemer. 

Pitfalls

Tijdens haar coaching streeft Murielle ernaar om de valkuilen waar vrouwen vaak mee te maken hebben, weg te werken. Heb je jezelf wel eens onderschat? Weet je soms geen blijf met je emoties? Dan ben je zeker niet de enige. Ondernemen kan een emotionele rollercoaster zijn, maar weet dat het een echte troef is als je je emoties de baas blijft. Één van onze grootste pitfalls is dat we het gevoel hebben dat we niet meer terug kunnen eens we een beslissing hebben genomen. Weet dat de keuze die je vandaag maakt, niet de keuze hoeft te zijn van morgen. Je hebt namelijk altijd het recht om van gedacht te veranderen.

De Leeuwenkuil

In 2018 nam Lies deel aan het TV-programma De Leeuwenkuil, een beslissing die ze nooit uit zichzelf had durven nemen. “Ik had toen het kleinste hartje ooit”, geeft Lies toe. Maar dankzij het duwtje in de rug van Voka kon ze haar angstgevoelens overwinnen en zette ze de knop om. Ze sleepte een investering binnen en werkt nog steeds samen met Bart Deconinck, één van de vijf juryleden van het programma. De eerste les die Lies van Bart leerde, is om te investeren in mensen en niet in producten. Die les groeide voor Lies uit tot een gouden regel die ze voortdurend toepast. 

Intuïtie 

Het samenstellen van een team verliep voor Lies niet altijd van een leien dakje. Welke profielen een meerwaarde zouden kunnen bieden aan haar team was voor haar geen gemakkelijk vraagstuk. Uiteindelijk ontdekte ze dat ze de taken die ze minder goed en graag deed, beter kon uitbesteden aan anderen. Tijdens sollicitatiegesprekken vertrouwde Lies ook vooral op haar gevoelens en intuïtie. Waar Lies vandaag vooral op let? Dat een persoon authentiek, gepassioneerd en ambitieus is. Ook vindt ze het belangrijk dat wat iemand zegt, oprecht overkomt. Om te beslissen of ze in zee zou gaan met iemand, stelt ze zich telkens de volgende vraag: “Wil ik met jou een koffie gaan drinken?”.

Duurzaamheid 

Vanaf dag één was het voor Lies al duidelijk dat duurzaamheid een belangrijke rol zou spelen bij het uitbouwen van haar label. Zo verkoopt ze tijdloze, klassieke stuks en zorgt ze ervoor dat haar productieproces zo transparant mogelijk is. Voor Lies is duurzaamheid echt een evidentie en daarom vindt ze het essentieel dat jonge ondernemers het goede voorbeeld geven op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, transparantie en open communicatie. Op die manier geef je een helder beeld over hoe een product tot stand komt en hoe arbeidsintensief dat hele proces is. Volgens Lies is dat iets waar nog veel te weinig bij stilgestaan wordt.

Tips uit deze episode
  • Tip 1: Als het gaat over wie je nodig hebt om professioneel vooruit te geraken, is Lies heel duidelijk. Je hebt in de eerste plaats nood aan authentieke en positieve mensen die in jou geloven. De interesse van anderen in jou of jouw idee moet ook oprecht zijn. Op dat vlak kan het zeker geen kwaad om op je intuïtie te vertrouwen. Omring je dus met de juiste mensen en zorg er daarnaast voor dat je een goed klankbord hebt.
  • Tip 2: Het kan heel moeilijk zijn om uit je comfortzone te treden, dat ondervond Lies ook toen ze deelnam aan het tv-programma De Leeuwenkuil. Op professioneel vlak heb je echt lef nodig om met iets nieuw te beginnen of om jezelf extra in de kijker te zetten. Lies haar motto is “Just get over it”. Soms moet je gewoonweg iets durven om iets volledig anders te proberen. Die stap lijkt in je hoofd vaak veel groter dan dat hij in de realiteit werkelijk is.
  • Tip 3: Duurzaamheid is een belangrijk gegeven voor het merk van Lies Mertens. Als je net zoals Lies iets wil doen wat maatschappelijke verandering met zich mee kan brengen, durf daar dan ook over te communiceren. Zolang het authentiek is en deel uitmaakt van je verhaal is het delen en uitdrukken van deze waarden op alle mogelijke manieren meer dan oké. Het versterkt je boodschap en iedereen is meteen op de hoogte van jouw persoonlijke missie.
 
Luister hier naar de aflevering met Lies Mertens…

…en ontdek welk advies ze heeft voor vrouwen die graag zouden willen ondernemen in de modesector. Ook vertelt Lies welke stap ze tot nu het moeilijkste vond om te zetten en licht ze je in over het volgende creatieve project dat ze graag zou willen realiseren.

Meer afleveringen beluisteren? Ontdek hier het overzicht.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.