Aflevering #37: Yasmin Vantuykom, founder van Efluenz, over hoe ze op zakelijk vak leerde om haar grenzen af te bakenen

9 juni 2021

In de aflevering van deze week gaat Hanan in gesprek met Yasmin Vantuykom, founder van Efluenz. Met Efluenz wil Yasmin zorgen voor authentieke connecties tussen influencers en merken. Ze hebben het over waarom ze gestart is met haar agency en hoe ze op zakelijk vak leerde om haar grenzen af te bakenen. 

“Een jong team houdt de sfeer heel hoog.”

De eerste stappen van Efluenz

Yasmin is Social Media experte en voor het ontstaan van Efluenz, beheerde ze profielen van klanten. Ze werkte met verschillende soorten klanten. Zo hielp ze schoonheidsspecialistes, kappers en juweliers. Daarnaast gaf ze ook lessen over Instagram en Facebook. Ze deelde veel tips & tricks op haar persoonlijke sociale media profiel. Nadien besefte ze dat ze de stap wilde overzetten naar zelfstandige, maar ze wist niet hoe ze dit moest aanpakken. Tot ze de Startupfactory ontdekte in Brussel. De Startupfactory is een incubator die haar gedurende drie maanden hielp met het uitwerken van haar project. 

Wat houdt Efluenz in?

Bij Efluenz gaat het om influencer marketingcampagnes. “Het is eigenlijk veel meer, in de zin van het online gebeuren. We werken ook samen met kranten en andere media zodat onze influencers op verschillende mediakanalen worden gerepresenteerd. We proberen een deel te zijn van de marketingmix”, vertelt Yasmin.  

De werking van een incubator

In Yasmin haar geval, heeft de incubator gezorgd voor haar website, haar eerste klanten, het uitbouwen van een netwerk en nog veel meer. Het is dankzij de incubator dat ze haar huidige investeerder heeft leren kennen. Het was voor Yasmin heel belangrijk dat ze een investeerder vond die haar op meerdere vlakken zou helpen. Ze vond het van essentieel belang om iemand te vinden die haar verder kon helpen rond alles wat met strategieën te maken heeft en de ontwikkeling van haar zaak. “Voor mij was het heel belangrijk dat als zij meedoen, ze ook zorgen dat wij in hun portefeuille zitten naar klanten toe.” Dat was voor haar ook een voorwaarde in het contract. Er moest inhoudelijk ook veel gebeuren, niet enkel op financieel vlak. Enerzijds wou ze de volledige controle houden over het aanwerven van mensen. Anderzijds wilde ze wel een samenwerking behouden met haar investeerder. 

Van Deloitte naar ondernemen

Eerder werkte Yasmin als consultant voor Deloitte. Dankzij haar ervaring als consultant heeft ze kennis gemaakt met veel sectoren maar ook met veel functies. Op die manier ontdekte ze de wereld van de Marketing. Dat is de reden waarom ze momenteel in de Marketingsector werkt. Yasmin zou op dit moment haar huidige situatie niet veranderen. Het feit dat ze veel flexibiliteit heeft is iets dat ze als bediende niet had. Yasmin zegt dat ze als zelfstandige veel meer kan bijdragen. Echter ontkent ze niet dat er hier en daar toch wel wat uitdagingen waren zoals het onderhouden van een team

Tips uit deze episode

  • Tip 1: Durf bewust keuzes maken. 
  • Tip 2: Het is zeer belangrijk om transparant te blijven,  want als je dit niet doet kan dit op lange termijn negatieve effecten opleveren. 
  • Tip 3: Zorg ervoor dat je klanten van A tot Z mee zijn in het proces. 

Luister hier naar de aflevering met Yasmin Vantuykom…

Meer afleveringen beluisteren? Ontdek hier het overzicht.

Auteur: Kawtar Touzani

Beluister Wat Zij Wil

Voor nieuws en updates, volg ons!

In samenwerking met

 

© 2024 Wat Zij Wil